Kedai Tteokbokki “We Got Married”? – SEOUL, SOUTH KOREA 2018 PART 4

Masih lagi pada hari kedua ya korang…

Kitorang tak lama pun kat Petite France lagipun tak silap bas setiap setengah jam ke setiap sejam sekali tah. Alang-alang dah nak dekat pukul 3 kot masa tu kitorang pun tunggulah bas kat depan pintu gerbang Petite France tu. Lagipun kitorang nak cepat sebab kalau lambat nanti Garden of Morning Calm dah gelap. Musim luruh kan gelap awal tak macam musim panas. Pukul 5.30 petang pun dah gelap dah.

Perjalanan ke Garden of Morning Calm dari Petite France jauh ye korang sebab dia perhentian akhir sekali dalam jadual bas tu. Nak dekat sejam kot baru sampai. Dahsyat ye ahjusshi bawak bas. Dengan jalannya ala-ala naik Cameron Highlands dari Tapah gitu.

Ada signboard besar drama “Lovely Horribly”
Kaunter tiket Garden of Morning Calm
Jalan masuk garden


Tiket masuk Garden of Morning Calm (GOMC) ni actually aku tak ingat harga dia. Maybe dalam linkungan 6000won (RM20) macam tu. Tapi sebab aku ada kupon diskaun KTO (Korea Tourism Organization), so dapatlah murah sikit.

Gazebo kat sini korang boleh buat untuk solat tau.


Masa kitorang sampai sini, kitorang tak solat lagi tau. So kitorang decide untuk solat kat gazebo yang ada kat situ. Bersih gazebo dia. Mula-mula takut jugak nak solat kat situ sebab takut guard tak bagi kan. Tapi kebetulan ada 2-3 orang Malaysia datang tegur dan diorang pun nak solat jugak so kitorang pun solat la ramai-ramai. Senang hati sikit.

Saranghae~~
Maybe ni persediann untuk pesta lampu time Winter ni kot
Cantik sangat lalang masa Autumn ni
Ada jambatan kecil merentasi sungai kat bawah tu

Kitorang duduk sini sampai pukul 6.30pm je kot aku tak ingat tapi masa tu dah gelap macam pukul 8 kat Malaysia. Kitorang naik bas pergi ke stesen Cheongpyeong. Masa ni dah lapar gila. Sempat la solat Maghrib kejap sementara tunggu train datang. Masa ni terjumpa Chinese Malaysia datang tegur. Diorang nampak kot kitorang solat so diorang datang tegur je pastu pergi.

Tunggu train ke Itaewon

Masa ni bila aku tengok itinerari sepatutnya pergi area Itaewon sebab nak terjah LINE Store. Sampai je stesen Itaewon aku keluar kat Exit 3 kalau tak silap aku. Pastu terus je jalan dalam 5 minit dah sampai. Straight je tempat dia takde belok-belok.

Straight je tau
Tadaa. sampai dah.
Memori dengan Brown


Pasal apa aku cakap Memori dengan Brown? Sebab tak silap aku ada terbaca dekat sosial media yang LINE store ni dah tutup. Tapi tak sure branch mana.

Aiskrim Cony ni biasa je manis je lebih. Tapi rasa la creamy2 tu.
Makan aiskrim dengan Cony
Ni Choco adik Brown
Beli sepit rambut je sebab barang sini mahal.


Sebenarnya kitorang dua lapar gila. Yelah dah berjalan seharian kan jauh pulak tu. Last makan proper pun masa lunch kat Nami tu je tu pun Nasi Goreng Yoogane semalam punya.

Kalau ikut itinerari yang aku buat, malam ni kitorang akan makan tteokbokki dekat area Sindang-dong Tteokbokki Town. Aku tak ingat sebenarnya turun stesen mana tapi rasanya aku turun stesen Sindang. Keluar je dari stesen tu kitorang jalan dalam 10 minit rasanya dan kitorang tengok maps je sebab tak tau jalan dan agak jauh sikit dari stesen. Korang jalan je ikut maps sampai jumpa pintu gerbang macam gambar kat bawah ni. Nama dia Sindang-dong Tteokbokki Town (신당동떡볶이골목).

Sindang-dong Tteokbokki Town (신당동떡볶이골목).

Sebenarnya, area ni sepanjang jalan kedai jual Tteokbokki. Kalau korang nak makan Tteokbokki yang original asal penubuhan pertama Tteokbokki korang makanlah kat kedai first sekali masa masuk pintu gerbang tu. Tak silap nama kedai tu Maboknim Halmeoni.

Tapi kitorang tak makan situ sebab kitorang makan kat kedai anak lelaki dia. Kedai famous yang masuk rancangan “We Got Married” edisi YongHwa dan Seohyun tu. Nama kedai ni Maboknim Wonjo Halmeonijip Maknae Adeulnae (Maboknim Grandma’s Youngest Son’s Branch). Panjang weh nama kedai je pun.

Diorang baru tukar signboard
See ada gambar YongHwa kat situ
Masa ni pukul 7 ke 8 macam tu tapi orang tak ramai sangat lagi
Tteokbokki sebelum masak
Tteokbokki selepas masak

Kitorang ambil yang basic je takde campuran daging. Cuma telur, ramen, fishcake, tteok dengan sayur-sayur je. Taksilap set 2 orang dalam 11,000 won (RM40) gitu. Yang bestnya ahjumma tu bagi free air coke. Dia kata sa-bi-su (service). Dia excited foreigner datang kedai dia .

Walaupun banyak tapi habis tau

Lepas bayar tu kitorang minta izin nak naik atas kedai dia nak tengok filming location WGM tu. Memang tak berubah pun setting tempat tu.

Masa ni YongHwa kat military

Keluar je kedai, kitorang terjumpa kedai yang YongHwa dan SeoHyun beli couple kat situ. Aku lupa apa dia couple thing tu rasanya cincin mainan kot. Nama kedai tu Morning Glory mengikut tulisan Hangul kat gambar bawah tu.

Morning Glory Shop

Masa balik ke guesthouse tu kan aku singgah 7-Eleven depan guesthouse aku. Oh aku lupa depan guesthouse aku aku tu ada CU dengan 7-Eleven tau. Syok area ni. Kalau hari Sabtu ada pasar malam dekat area Sinchon ni.

Esoknya hari 11.11 iaitu Peppero Day. Tak silap aku hari ni lebih kurang Valentine Day la. Sebab tu 7E ni jual banyak cekelat kat luar kedai.

& Eleven Sinchon

Habislah hari kedua di Seoul. Jumpa korang di Part 5 pula ye.

안녕!

#seoul #southkorea #korea #tteokbokki #pepperoday #sinchon #wegotmarried #sindandongtteokbokkitown #maboknim #mabokrim #mabongnim #yonghwa #LINEstore #gardenofmorningcalm #kedaitteokbokki

Leave a comment